Geert De Kockere (auteur), Annelies Vaes (illustrator)
+1
Een ei gelegd aan zee
×
Een ei gelegd aan zee Een ei gelegd aan zee
Vanaf 6-8 jaar

Voor de nieuwe reeks 'N&E' selecteert Geert de Kockere bestaande prenten van nieuwe en eigenzinnig illustratoren en schrijft er poëtische impressies bij. Daarbij zet hij zijn baanbrekende werk verder van grote stimulator van nieuw tekentalent in Vlaanderen.

Annelies Vaes experimenteert met vooral waterverf en pen die ze beide schijnbaar nonchalant aanwendt in vlekken en grillige lijnen. De figuren vertekent ze met lompe lijven, puntige benen en geblokte of ontbrekende gezichten. De kijkers kunnen af en toe verwijzingen ontdekken naar bekende schilderijen of bizarre details zoals de opvallende toefjes okselhaar of het minipiemeltje onder een weitje van schaamhaar.

In de korte teksten speelt De Kockere met woorden en zegswijzen: "Je kunt het onderste / uit de kan halen. / of de pieren uit iemands neus. / Ik heb een kan / en ik heb een neus. / aan jou de keus." De bedoeling is door het spel met de taal de lezers aan het denken te zetten. Soms zet hij daarvoor de zinnen op h…Lees verder

Een ei gelegd aan zee

Geert De Kockere heeft via uitgeverij De Eenhoorn al menig knap prentenboek uitgebracht. In dit boekje heeft hij een aantal losse tekstjes/gedichtjes bij elkaar gezet. Het zijn op zich bijwijlen knappe verzinsels met rake beeldspraak en originele woordspelingen, te veel om uit te citeren. Daarbij heeft Annelies Vaes mooie, sprekende illustraties bedacht die, net als de tekst, ook stuk voor stuk uitblinken in originaliteit. Knappe tekst, prachtige illustraties. Wat kan er dan nog fout gaan? Misschien het doel. Is dit een kinderboek?

Over Geert De Kockere

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Photo Dante

Geert De Kockere (Tielt, 18 mei 1962) is een Vlaamse schrijver. Hij schrijft vooral kinderboeken.

Geert De Kockere studeerde voor onderwijzer, maar werd later beroepsjournalist. Zo werkte hij onder meer voor De Standaard-Het Nieuwsblad. Hij werkte mee aan de tijdschriften Dopido, Doremi, Zonnekind, Kokodi en Knuffel. Hij was bijna twintig jaar hoofdredacteur van Klap en Kits.

In 1989 debuteerde hij met een bundel kindergedichten: Vingers in de jam, uitgegeven bij Lannoo. In 1990 richtte hij de vzw Pigmalion op: een productiehuis dat kunstzinnige projecten realiseert. In 1991 maakte hij voor uitgeverij De Eenhoorn het kinderboek Puntje puntje puntje. Ondertussen publiceerde hij al meerdere verhalen en dichtbundels voor alle leeftijden. Daarnaast verzorgde hij ook het poëziegedeelte van het kunstproject Gezicht in zicht, dat twee jaar lang door Vlaanderen reisde. In 1999 maakte hij samen met be…Lees verder op Wikipedia