Salam Europa!
Kader Abdolah
Amsterdam: Prometheus, 2016
431 p.
9789044629064 (hardback)

In een notendop

Kader Abdolah nam de curieuze reis van een Perzische sjah door Europa, eind 19de eeuw, als basis voor een actueel verhaal over het belang van 'over de grenzen kijken' en de perikelen rond terreur en immigratie.

'We moeten ons hier goed gedragen, anders zetten ze ons net als hun Leopold met een blote kont op de voorpagina van hun kranten. We ruiken onraad in dit land. Pas op!', zo laat Abdolah de sjah over België noteren in zijn dagboek. Inventieve vertelling, prachtig boek.

Prometheus, 432 p., 19,95 euro.

De Iraans-Nederlandse auteur (1954) voert een onderzoeker en docent Oriëntalistiek aan de Universiteit van Amsterdam op. Deze Sjeed Djamal heeft een oud reisdagboek van een Perzische sjah gevonden, die in de negentiende eeuw een grote rondreis door Europa maakte. Djamal besluit dit om te zetten in een historische verslaglegging. Hiervoor doet hij veel bronnenonderzoek en bezoekt hij samen met zijn student Iris verschillende plaatsen in Europa die de sjah ook aandeed. Deze verhaallijn weeft de auteur samen met de ‘hekajats’ (korte fabels, term uit de Oosterse vertelcultuur) van de reis van de sjah. Door de ontmoetingen van de sjah met de vele historische plaatsen en beeldbepalende personen van het negentiende-eeuwse Europa legt het boek eenvoudig verbinding met de Europese geschiedenis. Het zou dan als zodanig kunnen worden toegepast, al dan niet met educatieve doeleinden. De reizen van Djamal en zijn student door hedendaags Europa zorgen ook nog eens voor een boeiende maatschappelijke…Lees verder

Over Kader Abdolah

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Sanderbakkes

Hossein Sadjadi Ghaemmaghami Farahani (Perzisch: حسین سجادی قائم‌مقامی فراهانی) (Arak, 12 november 1954), beter bekend onder het pseudoniem Kader Abdolah  luister (info / uitleg)(Perzisch: قادر عبدالله), is een Perzisch-Nederlandse schrijver. In 1988 vestigde hij zich in Nederland.

Kader Abdolah groeide op in een religieuze familie, in een streek waar de islam streng werd nagevolgd. Zijn vader was een doofstomme tapijtrestaurateur met een verstandelijke beperking. De beperking van zijn vader zorgde ervoor dat Abdolah geen gemakkelijke jeugd had, omdat hij de vaderrol op zich moest nemen. Omdat hij hoopte ooit zijn betovergrootvader Qhaem Megham Ferahni na te volgen en schrijver te worden, verdiepte hij zich vanaf zijn twaalfde jaar in de Westerse literatuur. Hierdoor raakte hij ook geïnteresseerd in de Westerse samenleving. Die interesse werd nog verder gevoed tijdens het heimelijk luisteren na…Lees verder op Wikipedia