De doos
Pieter Aspe 1953-2021
1
Antwerpen: Aspe NV, 2015
314 p.
9789022331095 (hardback)

De moorden op de zoon van een collaborateur en de zoon van een verzetsheld blijken met elkaar te maken te hebben. De ik-persoon in dit verhaal krijgt een doos met papieren uit WO II. Dit blijkt het begin te zijn van meer moorden. Terwijl de politie van Brugge, Van In en Versavel, de moorden onderzoekt, krijgt de lezer een kijkje in het handelen van de moordenaar. Maar pas aan het einde van het boek worden zijn motieven duidelijk. Intussen speelt ook het persoonlijke leven van de politiemannen een rol, vooral de vete tussen de vrouw van Van In en de procureur. Het is een verrassend verhaal, waarbij de politie haar onderzoek doet en de moordenaar hen steeds een stapje voor is. Boeiend en heel plezierig om te lezen. Het gaat over mensen met een verleden dat hen inhaalt en politie die elkaar onderling tegenwerkt.

Over Pieter Aspe

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door PieterDP

Pieter Aspe, pseudoniem van Pierre Aspeslag, (Brugge, 3 april 1953 – aldaar, 1 mei 2021) was een Vlaams schrijver.

Pieter Aspe studeerde aan het Sint-Leocollege in Brugge. Hij was voltijds auteur sinds 1996. Daarvoor werkte hij onder andere als magazijnier, verkoper, seizoenagent bij de zeevaartpolitie, fotograaf en studiemeester. Hij was ook enkele jaren conciërge en koster van de Heilig-Bloedkapel in Brugge. In 1976 was hij kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen op de dissidente lijst 'Christen democraten' maar hij werd niet verkozen.

Werk

Pieter Aspe schreef misdaadromans met als hoofdpersonen hoofdinspecteur Pieter Van In en substituut (officier van justitie) Hannelore Martens, die in het debuutverhaal Het vierkant van de wraak zijn geliefde wordt. De meeste verhalen spelen zich in Brugge af, alhoewel 13, Ontmaskerd, Op Drift en C…Lees verder op Wikipedia